Education activities for public and students

The educational activities of INAF - Observatory of Padua in Asiago are addressed to teachers, students and groups during the school year (from October to June), to tourists during summer time (from June to September) and in the Christmas week, or for special events.
In a dome transformed in a Multimedia Room and dedicated to education and outreach activities, we daily organize lectures for students, meetings for teachers, guided observations of the sky. Our aim is to explain to the audience the research work of telescopes and astronomers, in the past and at present. Then we analyse a particular astronomical topic (the solar system, stellar evolution, cosmology ...), according to the interests of the audience.
Guided observations of the sky - with binoculars and amatorial telescopes -  follow lectures and meetings, if the weather is favourable. Nevertheless, as there is the possibility of bad weather, the educational aims of the meetings are privileged.

THE MULTIMEDIA ROOM

The Multimedia Room is housed in the southest dome of Pennar site. The dome was built in the 1960's to house the Schmidt 67/92 telescope. In 1999 such a dome was transformed into a Centre for education and outreach. It is equipped with: Celestron telescope C-11 (79 mm, focal lenght 2800 mm, f/10),, Vixen telescope (102 mm, focal lenght 1000 mm, f/10)
The Multimedia Room is accessible to disabled persons.

VISITING TOURS AT COPERNICO TELESCOPE, CIMA EKAR

During summer time, when there are not ice and snow on the road to Cima Ekar, it is possible to visit the 182 cm Copernico telescope (control room and telescope floor).
The dome is not accessible to disabled persons.

ACTIVITIES FOR GROUPS - October 2017 - June 2018 (in italian) (pdf)
ACTIVITIES FOR STUDENTS - 2017 - 18 (in italian) (pdf)

back

• Osservazioni ai raggi X della stella RW Aur A, nella costellazione del Toro, potrebbero spiegare il misterioso oscuramento periodico della stella come il risultato di successivi pasti a base di resti di giovani pianeti che si sono scontrati nelle sue vicinanze. Lo studio su The Astronomical Journal

• Una nuova tecnica, sviluppata dai ricercatori dell’università di Ginevra, potrebbe consentire di trovare, nel giro di pochi mesi, pianeti con periodi di rivoluzione fino a diversi anni. Il metodo è descritto nella rivista Astronomy & Astrophysics

• Si tratta di una radiogalassia ad alto redshift, cioè davvero molto distamte. Essendo oggetti rari e difficili da localizzare, gli esperti hanno quindi bisogno di effettuare osservazioni radio che coprano grandi aree di cielo. Lo studio è in uscita su Monthly Notices of the Royal Astronomical Society

• Prima luce per la nuova modalità di ottica adattiva, chiamata “tomografia laser”, del Very Large Telescope dell'Eso. Il nuovo sistema ha consentito di ottenere da terra immagini di prova straordinariamente nitide – più di quelle che riesce ad acquisire Hubble dallo spazio – del pianeta Nettuno, di alcuni ammassi di stelle e di altri oggetti.

• Misurata per la prima volta la massa di Proxima Centauri, la stella più vicina al Sole, con il metodo del microlensing gravitazionale, ottenendo così una misura precisa che ci permette di scoprire di più su questa stella e il pianeta che la accompagna. Media Inaf ha intervistato la prima autrice dello studio, l’astrofisica Alice Zurlo